Försäkring

Bostadsrättsföreningen har en fastighetsförsäkring som täcker vissa typer av skador från ex. radiatorer (element) men det är inte säkert att den täcker alla skadorna inne i lägenheten. Ofta täcker inte försäkringen det som är innehavarens underhållsansvar enl. stadgar etc. Då träder innehavarens egen försäkring in om ett tillägg för bostadsrätt är tecknat.

Innehavaren kan även i vissa fall bli ersättningsskyldig för skador i såväl sin egen som följdskador i andra lägenheter som inte ersätts genom bostadsrättsföreningens fastighetsförsäkring.

Räddningen kan vara att ha tilläggsförsäkring för bostadsrätt. Kostnaden för tillägget brukar vara några hundralappar per år.

Försäkringsbolagen ger i regel rabatt på hemförsäkringen om lägenheten är försedd med en säkerhetsdörr (som i vår förening)